Czym jest autyzm
Twoje dziecko ma Autyzm ??! Kiedy rodzic słyszy taką diagnozę, wtedy doznaje szoku i zaczyna nerwowo szukać pomocy wszędzie, gdzie tylko się da, różnych „cudownych metod terapii” i informacji na ten temat. Pojawiają się wtedy mieszane uczucia: od strachu, lęku aż po bezradność i złość - to trudne emocje! Każda z powyższych reakcji jest zupełnie normalna i masz do niej prawo. Trzeba po prostu dać sobie czas na oswojenie się z diagnozą.
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które u poszczególnych osób może się objawiać w różnym natężeniu.
Jednak, dla wszystkich spektrów autyzmu jest wspólne, to trudności w zakresie:
-
nawiązywaniu relacji społecznych,
-
w wyrażaniu emocji,
-
w komunikacji,
-
w nauce.
Jak określa się osoby ze spektrum autyzmu?
Autystyk”, „Asperger”, “neuro nietypowy, „osoba ze spektrum”, “osoba z autyzmem” czy „osoba autystyczna”.
Rodzaje autyzmu:
- autyzm dziecięcy (nazywany wczesnodziecięcym czy zespołem Kannera).
- autyzm atypowy,
- zespół Aspergera.
Osoby z autyzmem dziecięcym oraz autyzmem atypowym: Typowe objawy to trudności w zakresie komunikowania swoich stanów uczuciowych, problemy w kontaktach społecznych,
autystyczna izolacja, zaburzone czucie - problem z integracją wrażeń zmysłowych, unikanie kontaktu wzrokowego, często również fizycznego, brak reakcji na własne imię, stereotypowe czynności zaburzenia mowy, autostymulacja w zabawie, stereotypia, wybiórcze jedzenie itp., autoagresja, trudności w akceptacji zmian otocznia.
Autyzm atypowy - pojawia się u osób po ukończeniu przez nich 3. roku życia. Objawy:
zaburzenia mowy, problemy z inicjowaniem rozmowy, problemy z komunikacją, kłopoty w relacjach z dziećmi, agresja i autoagresja, unikanie kontaktu wzrokowego, izolacja, wykonywanie stereotypowych zachowań.
Zespół Aspergera - uważany jest za jedno z najłagodniejszych zaburzeń ze spektrum autyzmu. Główne objawy to:
-
upośledzenie umiejętności społecznych,
-
niechęć do kontaktu oraz pracy w grupie,
-
ograniczona elastyczność myślenia, lub sztywność myślenia,
-
obsesyjne zainteresowania, trudności w akceptacji zmian otocznia,
-
zachowania rutynowe,
-
trudności w komunikacji niewerbalnej,
-
agresja.
W odróżnieniu od autyzmu dziecięcego dzieci z zespołem Aspergera wykazują raczej prawidłowy rozwój poznawczy - nie ma opóźnień w rozwoju mowy ani zaburzeń uniemożliwiających logiczną komunikację. Osobom z Zespołem Aspergera łatwiej zaadaptować się także do środowiska społecznego.
U osób z autyzmem - u dzieci z autyzmem często okazuje się, że autyzm jest sprzężony np. z upośledzeniem umysłowym.
Czy z autyzmu się wyrasta?
Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie! Jest jednak szansa, że dzięki szybko odpowiednio dobranej terapii i właściwej opiece można w znaczącym stopniu poprawić codzienne funkcjonowanie osoby ze spektrum autyzmu.. Im wcześniejsza diagnoza i indywidualna terapia – tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem oraz ich rodzin.
PRZYCZYNY AUTYZMU:
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Jego przyczyny nie są jeszcze ostatecznie znane. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m. in. czynniki genetyczne, infekcyjne, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu.
Autyzm zaczęto określać coraz częściej jako chorobę cywilizacyjną XX wieku.
Spektrum autyzmu – OBJAWY:
Pierwsze objawy autyzmu mogą pojawić się przed 3 rokiem życia.
Mogą pojawić się też sygnały już w okresie niemowlęcym, gdy rodzice zauważą, że ich dziecko rozwija się inaczej.
NA JAKIE OBJAWY U DZIECKA POWINNIŚMY ZWRÓCIĆ UWAGĘ?
1. dziecko nie patrzy tam, gdzie dorosły pokazuje,
2. dziecko nie obserwuje ludzi,
3. dziecko nie chwali się, albo robi to bardzo rzadko,
4. dziecko nie pokazuje innym rzeczy, które je zainteresują,
5. dziecko nie zachęca innych do uczestniczenia w zabawach, które podejmuje.
6. dziecko nie potrafi się samo bawić konstruktywnie np. poprzez naśladowanie,
7. dziecko nie rozumie wielu poleceń, ma problemy z mową i jej rozumieniem,
8. dziecku ciężko jest cokolwiek zapamiętać i się czegoś nauczyć, kiedy nie patrzy.
U starszych dzieci możemy zaobserwować:
-
opóźniony rozwój mowy, często niezrozumienie mowy,
-
problem z uczestniczeniem w zabawach z regułami,
-
trudności z określeniem potrzeb i emocji ludzi
-
ograniczone kontakty z rówieśnikami,
-
trudności z rozumieniem tego, że ludzie myślą inaczej niż dziecko.
-
nie potrafi myśleć abstrakcyjnie - nie rozumie abstrakcji.
Wspomniane przykłady to jedynie wskazówki, które mogą się pojawić się u dzieci
z autyzmem w różnej konfiguracji i nasileniu.
!!! Jeżeli zaobserwowałeś/łaś u Twojego dziecka nietypowe zachowania to możesz poprosić o skierowanie do placówki oferującej bezpłatną diagnozę w ramach NFZ, lub skorzystać z prywatnych poradni.
Od diagnozy są specjaliści, nie internet!
Jeśli cokolwiek Ciebie zaniepokoi u Twojego dziecka, nie opieraj się wtedy, tylko na wiedzy z Internetu! Spotkaj się jak najszybciej ze specjalistami w dziedzinie autyzmu.
Tylko spotkanie ze specjalistą jest sposobem na uzyskanie rzetelnej wiedzy o dziecku. Pamiętaj o tym!
W jednej z rekomendowanych przez naszą fundację: Poradni Krasnal - diagnozę stawia Zespół Specjalistów pod kierunkiem lekarza psychiatry. Proces diagnostyczny składa się z min 3 spotkań z każdym terapeutą: psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta S.I. oraz obserwacji grupowej. Wyniki konsultacji przekazywane są do lekarza i na Zespole podejmowana jest ostateczna decyzja zgodna z aktualną wiedzą medyczną.
M-CHAT- R/F – badanie autyzmu
Narzędziem do oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu jest badanie przesiewowe M-CHAT- R/F. Badanie ma formę ankiety, która zawiera ok. 20 pytań dotyczących zachowań dziecka oraz jego umiejętności.
AUTYZM TO NIE KONIEC ŚWIATA!
Diagnoza „Twoje dziecko ma autyzm” nie jest końcem świata, lecz momentem przełomowym w życiu Twojego dziecka. Diagnoza to wskazówka, dzięki której wiesz, jak możesz wspierać swoje dziecko, by czuło się dobrze samo ze sobą oraz z innymi
Jeśli chcesz być wsparciem dla swojego dziecka, budować z nim relację to radzimy zachować spokój. Zamiast skupiać się na autyzmie, rzucać się w wir terapii, lektur, szkoleń, warto zatrzymać się, odpuścić i ogarniać temat powoli.
Warto zacząć od siebie i swojej rodziny ponieważ to na jej fundamentach rozpocznie się przygoda z terapią dziecka.
AUTYZM - GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
Masz prawo nie ogarniać i masz prawo prosić o pomoc.
Szukaj wsparcia u osób, które przechodziły podobną drogę.
Zachęcamy do dołączania się do grup, fundacji, stowarzyszeń dla rodziców wychowujących dzieci z autyzmem.
Miejsca, które polecamy w zakresie diagnostyki/ terapii/ edukacji rodziców w zakresie autyzmu:
- Fundacja Synasis: https://synapsis.org.pl/
- Fundacja Prodeste: https://prodeste.pl/
- Centrum Zdrowia Dziecka (na NFZ), CZD Warszawa - Centrum Zdrowia Dziecka
- Centrum Terapii Autyzmu Sotis: https://www.sotis.pl/
-
Poradnia Autyzmu Kransal: https://www.krasnal.org.pl/autyzm
-
Scolar, https://scolar.pl/
- Terapeutica Milanówek, https://terapeutica.com.pl/
-
Spektrum w Grodz Maz, https://spektrum.edu.pl/
Jako fundacja wspierająca dzieci z autyzmem oraz jako rodzice wychowujący dorosłe osoby ze spektrum autyzmu, chcielibyśmy, aby autyzm przestał budzić lęk i niezrozumienie.
Mimo XX wieku nasze Społeczeństwo nadal nie wie na czym polega autyzm, często mają mylne wyobrażenie autyzmu - dlatego śpieszymy z naszą misją i wsparciem dla osób z autyzmem oraz ich rodzin.
Jesteśmy na Facebooku , Instagramie dla Was - Fundacja Radośni – Odczarujmy Autyzm. Razem możemy więcej :-)
Ciekawostki
Filmy Autyzm / Asperger
- Adam, reż. Max Mayer, 2009.
- Ben X, reż. Nic Bathazar, 2007.
- Elling, reż. Petter Naess, 2003.
- Geniusz pamięci, reż. Martin Weitz, 2005.
- Gra tajemnic, reż. Morten Tyldum, 2014.
- Jestem Sam, reż. Jessie Nelson, 2001.
- Mary i Max, reż. Adam Elliot, 2009.
- Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, reż. Krzysztof Globisz, 2013.
- Na imię ma Sabine, reż. Sandrine Bonnaire, 2007.
- Nazywam się Khan, reż. Karan Johar, 2010.
- Ocean Heaven, reż. Xiao Lu Xue, 2010.
- Odmieniec, reż. Quentin Lee, 2012.
- Temple Grandin, reż. Mic Jackson, 2010.
- W kosmosie nie ma uczuć, reż. Andreas Ohman, 2010.
- Wczoraj i dziś, reż. Barbet Schroeder, 1996.
- Zaklęte serca, reż. Petter Naess, 2005.
- Zamknięty świat Adama, reż. Marianne Kaplan, 2006.
- Anton jest tuż obok, reż. Lubow Arkus, 2012.
- As one – The austism Project, reż. Hana Makki, 2014.
- Czarny balonik, reż. Elissa Dwon, 2008.
- Don Juan, reż. Jerzy Śladkowski, 2015.
- Dziewczyna z szafy, reż. Bodo Kox, 2012.
- Kod Merkury, reż. Harold Becker, 1998.
- Komunia, reż. Anna Zamecka, 2016.
- Luke, reż. Alonso Mayo, 2012.
- Marathon, reż. Yoon-Chul Jeong, 2005.
- Ocean Heaven, reż. Xue Xiaolu, 2010.
- Opowieść ojca. Przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu, reż. Michael O. Scott, 2009.
- Paradox lake, reż. Przemysław Reut, 2002.
- Rain Man, reż. Berry Levinson, 1988.
- Śniegowe ciasteczko, reż. Marc Evans, 2006.
- Taki jestem, reż. Ingrid Demetz, Caroline Leitner, 2007.
- Tomek i ja, reż. Simon Shore, 2006.
- Życie animowane, reż. Roger Ross Williams, 2015.
Literatura Autyzm / Asperger
- Marc Fleisher „Strategie dobrego życia dla osób z autyzmem”
- Robert Melillo „Autyzm. Zapobieganie zaburzeniom ze spektrum autyzmu, ich diagnozowanie i terapia oraz zalecenia dla rodziców”.
- Kaczmarek Bogusława Beata, Wojciechowska Aneta „Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem”.
- aherty Catherine „Autyzm… Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu”
- Barry M.Pizart, tom Fields – Meyer „ Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm”
- Pisula Ewa „Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia.”
- Teitelbaum Osnat „Czy moje dziecko ma autyzm”
- Ball James „Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi”.
- Preissman Christine „Asperger. Zycie w dwóch światach”.
- Grandin Temple „Autyzm i problemy natury sensorycznej”
- Notbohm Elten „Dziesięć rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem”.
- Bąbel Przemysław, Ostaszewski Paweł, Suchowierska Monika „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”.
- Ozonoff Sally, Dawson Geraldine, Mcpartland C. James „Wysoko funkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu. Poradnik dla rodziców”.
- Notbohm Ellen, Zysk Veronica „1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera”.
- Temple Grandin „Starsze dziecko z autyzmem”
- Dawson Geraldine, Vismara Laura A., Rogers Sally J. „Metoda Wczesnego Startu Dla Dziecka z Autyzmem (ESDM). Jak wykorzystać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć”.
- Winczura Barbara „Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju”.
- Robinson John „Wychowujemy Misiaka. Ojca i syna przygody z Aspergerem, pociągami traktorami i materiałami wybuchowymi”.
- Sher Barbara „Gry i zabawy we wczesnej interwencji”.
- Jackson Luke „Seks prochy i Zespół Aspergera. Przewodnik po dorosłości dla osób z Zespołem Aspergera”
- Rudy Simone „Aspergergirl. Siła kobiet z Zespołem Aspergera”.
- Cotugno Abert J. „Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami z spektrum autyzmu. Rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych”
- Hanbury Martin „Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem”
- Minahan Jessica „Kod zachowania przewodnik. Strategie, narzędzia i interwencje wspierające uczniów przejawiających zachowania lękowe lub opozycyjne”.
- Schmidt Peter „Kaktus na Walnetynki czyli miłość Aspergerowca”.
- Schmidt Peter „Chłopiec z Saturna. Jak autystyczne dziecko widzi świat”.
- Lizis – Puszczałowska Ewa, Biała Agnieszka Edyta „Terapia osób o specjalnych potrzebach”.
- Taylor P.G. „Spektrum Zaburzeń autystycznych. Przewodnik dla początkujących. Podstawowe informacje dla rodziców i pedagogów”.
- Harpur John, Lawlor Maria, Fitzgerald Michael „Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera”.